Support – vi finns för dig

Täckningskarta

Vi har otroliga 99% täckning över hela landet. För att se ditt område – besök täckningskartan längre ned på denna sida.

Täckningskarta

Telefonsupport

Vi finns här för dig. Tveka inte att kontakta vår kundservice på 08 – 777 88 58. Öppet vardagar mellan 09.00 – 16.00.

Till telefonsupport

Mailsupport

Vill du slippa telefonköer eller är på språng? Du kan även maila ditt ärende till oss. Vi svarar inom 2 timmar på vardagar mellan 8.00-17.00.

Till Mailsupport

Vanliga frågor

Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna. Titta gärna där innan du kontaktar oss så spar du tid.

Vanliga frågor och svar

Här nedan finner ni svar på de vanligaste frågorna. Här finns även instruktioner för olika typer av inställningar. Titta gärna igenom rubrikerna här innan ni ringer vår support så slipper ni vänta på svar.

Vilket nät använder Mingla Mobil?

Mingla Mobil är stolta över vår täckning. Täckningsnätet täcker 99% av alla bebodda platser i Sverige och har dessutom blivit utsett till Nordens bästa 4G-nät! Täckningskarta – klicka här

MMS inställningar

Manuella inställningar för MMS ställer du in som följande.

Gå in under:

  1. Inställningar för trådlöst nätverk
  2. Mobildata
  3. MMS-inställningar

Inställningarna som skall ställas in:

  • Adress: http://mmsc.tele2.se/
  • IP-adress: 130.244.202.30
  • Port: 8080
  • APN: SP.tele2.se
  • Användarnamn: ”blankt”
  • Lösenord: ”blankt”

.

Inställningar för mobilsurf

I vissa fall kan man behöva ställa in surf-inställningar manuellt.

För att ställa in dessa går du in under (beroende på vad du har för telefon):

  1. Inställningar
  2. Trådlösa inställningar / Allmänna inställningar
  3. Inställningar för Mobildata/Mobildata/Mobilsurf
  4. APN-Inställningar / Åtkomstpunktsnamn / APN
  5. Ändra APN till: tele2.se

Jag behöver mer surf

a

Om surfmängden inte räcker som ingår i ditt avtal, kan vi självklart lägga på mer.
1 GB – 89kr
3 GB – 199kr
5 GB – 389kr

Nummerportering

a

När ni flyttar era telefonnummer från er nuvarande operatör till Mingla Mobil, görs en nummerflytt. (Även kallad nummerportering.) Det innebär att ditt nummer flyttas till oss och samtidigt avslutas tjänster och abonnemang hos er tidigare operatör.

Hur lång tid tar det?

En nummerflytt tar i genomsnitt 10 dagar. I vissa fall kan det ta längre tid men beror i de flesta fallen på din tidigare operatör. När numret porteras till ditt nya Mingla Mobil-abonnemang skickas ett SMS med information om vilken tid och datum du behöver byta SIM-kort. Nummerflytten sker alltid på natten mellan 02:00 – 04:00.

Tillfälligt mobilnummer

Alla nya abonnemang kommer med ett så kallat tillfälligt nummer. Detta nummer ersätts med ditt nummer samma datum som det flyttats till Mingla Mobil SIM-kortet. Abonnemanget är fullt användbart även med det tillfälliga numret aktivt.

Vad är PIN- och PUK-kod och hur hittar jag dem?

a

När du fått ett nytt SIM-kort så får du också en ny PIN och PUK-kod. PIN-koden behöver du för att komma in på telefonen första gången du startar den, efter det kan du välja att byta kod eller ta bort den helt om så önskas. PUK-koden används först om du slagit fel PIN-kod tre gånger i rad. Har du tappat bort din PUK-kod kan du ringa vår kundtjänst för att beställa en ny.

Hur mycket kostar det att bli uppringd när man befinner sig i utlandet?

a

Den som ringer upp dig betalar bara för samtalet inom Sverige. Taxan blir alltså den samma för den som ringer upp oavsett var du befinner dig. Du betalar som mottagare för delen av samtalet mellan Sverige och det land du befinner dig enligt gällande prislista. Om du låter din röstbrevlåda ta emot samtalet när du är utomlands kan du även debiteras för uppkopplingen tillbaka till Sverige. Behöver du inte din röstbrevlåda under utlandsvistelsen kan du tillfälligt koppla ur den via inställningsmenyn i röstbrevlådan.

Min mobiltelefon har blivit stulen, vad gör jag?

Du måste först göra en polisanmälan, gör detta direkt. Efter det kontaktar du vår kundtjänst och uppger referensnumret du fått av polisen samt IMEI-numret som du finner i din telefon eller i förpackningen. Detta nummer används för att spärra din mobiltelefon om den skulle bli stulen, se därför till att spara denna kod.

Hur spärrar jag mitt abonnemang?

Ring vår kundservice på 08 – 777 88 58 så hjälper vi dig att spärra ditt abonnemang. Detta innebär att ditt abonnemang blir obrukbart för obehöriga.

E-Faktura/Autogiro

aGå in på sidan http://autogiro.minglamobil.se och fyll i dina uppgifter och signera med Mobilt BankID så kommer pengarna dras automatiskt varje månad.

Köpa extra data

aKontakta vår kundservice på 08 777 88 58 så hjälper vi dig.

Överlåta abonnemang

aVill ni överlåta ett abonnemang och dess kvarvarande bindningstid behöver ni kontakta vår kundservice så hjälper vi er vidare med ärendet.

Uppsägningstiden

aAlla abonnemang har en bindningstid på 24 månader med en uppsägningstid på 1 månad. För att säga upp ditt abonnemang var vänlig kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Var kan jag se mina fakturor

aDu kan besöka http://minasidor.minglamobil.se och logga in med dina användaruppgifter du fick i välkomstbrevet när du blev kund. Har du inte dina uppgifter kvar kan du kontakta oss på kundservice på 08 777 88 58 så hjälper vi dig!

Felanmälan/Service av mobil/surfplatta

aHar ni problem med våra tjänster såsom täckning kontaktar ni vår kundservice. Har ni däremot problem med en produkt såsom telefon eller surfplatta behöver ni vända er till den återförsäljare ni ingick avtalet med. Det är återförsäljaren som står för alla produkter och sköter även hanteringen av dessa.

Blanketter för nedladdning
Allmänna villkor

Vår Täckningskarta